Week 7 en weekend 7: Sponsorkind en Lion Walk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu Week 7 en weekend 7: Sponsorkind en Lion Walk - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu

Week 7 en weekend 7: Sponsorkind en Lion Walk

Door: florisdevoogd

Blijf op de hoogte en volg Floris

18 Juni 2011 | Zambia, Livingstone

Mijn enerlaatste week is alweer achter de rug. Die begon met HBC in Linda, niet zoveel bijzonders. Weer de man met de lepravoet verzorgd en alles schoongemaakt. 's Middags Reading Club in Malota. Toen dinsdagochtend in de Lindakliniek gewerkt en er waren Amerikaanse artsen dus heel Livingstone kwam naar die kliniek waardoor ik ontzettend hard moest werken. Ik was blij toen de van me op kwam halen. Ik was kapot en toen moest 's middags weer naar de gevangenis. Dat was weer heel leuk en het zijn de beste leerlingen ever. Alles vragen en noteren, alle posters overschrijven!
Omdat dinsdagochtend zo druk was, was er woensdagochtend in de kliniek weinig te doen! 's Middags had ik weer family support en dat blijft leuk. Donderdagochtend ging ik naar Natebe, de plek hier een uur vandaan rijden. De eerste 2 uur hebben we doorgebracht op de spoorbaan omdat daar onze mobiele kliniek was neergestreken. Alle patienten kwamen vanuit alle mogelijke paadjes vandaan. Dus daar zat ik dan mijn panadol uit te delen, wonden schoon te maken en bloeddruk te meten midden op een rails. Na een welverdiende lunch ging ik dan naar mijn sponsorkind toe. Ik mocht hem vertellen dat hij weer naar school kon gaan. Zijn vader is gestorven aan AIDS en zijn moeder is seropositief waardoor ze de schoolfees niet kan betalen. Hierdoor heeft hij maar tot groep 7 gedaan en hij is 14. Hij gaat in september starten en ik sponsor hem zijn hele middelbare school waar die nu mee gaat beginnen. Die duurt hier 5 jaar. Zijn moeder was zo blij en hijzelf natuurlijk ook. Die gozer krijgt nu tenminste een eerlijke kans! Alle 3 de vrouwelijke vrijwilligers begonnen spontaan te janken:p dus ik ging tevreden terug naar Livingstone. Vrijdagochtend had ik HBC in Nakatindi en 's middags mijn laatste Old Peoples Home dus ik heb gebingoed alsof mijn leven ervan af hing! Het is een rustig weekendje want 3/4 deel van de vrijwilligers is naar Chobe dit weekend! Ik ga zo nog even de allerlaatste souvenirs kopen. Morgen ga ik dan de Lion Walk doen. Volgend weekend ga ik mijn sponsorgeld uitgeven want ik ga het samen met Brave doen want die weet precies hoe en wat. Naast de eerste hulpkits ga ik ook wat duurdere medicijnen kopen en cremetjes zodat we ze ook iets anders kunnen geven dan panadol wat beter helpt. Uiteraard mag Brave dit alleen doen dus ik geef alles aan hem. Als ik geld overhoud dan gaat dat naar de Happy Africa Foundation als een donatie.
Ik begin dus maandag aan mijn allerlaatste week hier. Ik ga naar de gevangenis, Family support, kliniek, HBC en mijn laatste voetbaltraining.
Tot volgende week!




  • 18 Juni 2011 - 10:23

    Jacqueline:

    Nou Floris, geniet van je laatste week daar en vul voor de laatste keer je "bagage" want die neem je mee zeg!
    groetjes jacqueline, frits en kids

  • 18 Juni 2011 - 14:02

    Oma Wil:

    Lieve Floris, bedankt weer voor het reisverslag. Wat fijn dat je die jongen sponser en hij weer naar school kan gaan in september a.s.Ik zal nog even iets op je rekening overmaken deze week, als het lukt. Mijn computer is niet in orde momenteel. Kon je verslag ook niet normaal lezen want het pijltje voor verplaatsing is zoek. Pap heeft dit al eens voor me in orde gemaakt nu iemand vinden die dat even doet want je vader zit te ver weg, jammer. Nou Floris je gaat de allerlaatste week in, hoop dat alles weer goed verloopt voor je en je neemt een grote koffer vol herinneringen mee naar huis. Je zal het erg missen maar hopelijk ga je na de zomer hard aan de studie met een voldaan gevoel over alles wat je in Zambia bent tegen gekomen. En wij zullen heel blij zijn je weer hier te hebben. Veel liefs en dikke kus, je oma wil

  • 18 Juni 2011 - 15:57

    Diana (Mennens):

    Hoi Floris
    Wat bijzonder dat je je sponsorkind "live" hebt ontmoet! Dat zal extra voldoening geven. We kijken steeds uit naar je reisverslag en zullen ze warempel gaan missen!!
    Hoop echt dat we een keer kunnen bijpraten want veel dingetjes roepen weer nieuwe vragen op.
    Geniet van je laatste week!!!
    groet Diana

  • 18 Juni 2011 - 19:11

    Marieke:

    mooi verhaal weer bro! ik kijk ook steeds uit naar je verhalen. en kijk onderhand heeel erg uit naar je terugkomst! nog een weekje! geniet er nog van de laatste week en we spreken elkaar snel weer xxxxxxxxx

  • 19 Juni 2011 - 08:56

    Pascalle En Jos:

    Hoi Floris,

    De laatste week.... Zal toch wel een dubbel gevoel zijn want je hebt veel mensen ontmoet en veel meegemaakt. Het mooie is dat je dit in je rugzak kunt stoppen en dat niemand je deze ervaring meer afneemt. Goed ook om te lezen dat het sponsorgeld zo goed besteed wordt. Heel veel plezier nog die laatste week en tot gauw.
    We zullen je verhalen missen maar het is natuurlijk helemaal fijn dat je straks weer thuis bent.

    greetz,

  • 19 Juni 2011 - 10:25

    Roosje:

    hee lief broertje van me,
    Helaas alweer t laatste weekje voor je. Wat zul je zambia gaan missen maar toch wel weer blij zijn om terug te komen en ons allemaal weer te zien! Ik vind je dat je je sponsorgeld echt fantastisch uitgeeft en ik moest ook wel even een traantje laten toen ik las hoe die jongen zich nu moet voelen. Ook heel erg leuk dat de crimenelen je geouweneel zo interessant vinden! ;p ik zie er heel erg naar uit om je weer terug te zien want heb je wel ontzettend gemist!
    Tot volgende week dinsdag lief broertje! Hele dikke kus van je zus

  • 20 Juni 2011 - 08:53

    Yvette/activity Int:

    Hey Floris, wat goed zeg dat je die jongen gaat sponsoren. Fantastisch! Geniet er nog van, prachtig om steeds je verhalen te lezen. Heel indrukwekkend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 12346

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Wetenschappelijke stage Christchurch

10 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Praktijkstage zorg

01 Mei 2011 - 28 Juni 2011

The trip

Landen bezocht: