Week 6: GEVANGENIS en mijn eerste consult - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu Week 6: GEVANGENIS en mijn eerste consult - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu

Week 6: GEVANGENIS en mijn eerste consult

Door: florisdevoogd

Blijf op de hoogte en volg Floris

08 Juni 2011 | Zambia, Livingstone

Hier weer een berichtje vanuit ZAMBIAA! Maandag begon ik met HBC en liet ik Carla de nieuwe volunteer coordinator een HBC project zien! Er was een man en zijn nieren waren uitgevallen en hij zou waarschijnlijk dood zijn gegaan als wij niet waren gekomen vandaag. We hebben direct via de walkietalkie een ambulance laten komen en die heeft hem naar het ziekenhuis gebracht, ik heb nog nooit iemand er zo slecht uitzien zien! Voor de rest de gewoonlijke HIV, malaria en TB patienten! 's Middags had ik dan HIV Planning voor de les van morgen in de gevangenis! Dat doe ik ook weer samen met Abdul. Dinsdagmorgen was mijn eerste keer in een nieuwe kliniek. Ik heb 3 weken in de Maramba kliniek gewerkt en ga nu werken in de Linda kliniek. Dat is een kleinere kliniek wat mij wel aanstaat want dan heb je meer persoonlijk contact met de zusters en de clinical officer(de dokter). Hierdoor heb ik gister mijn eerste consulten gedaan en medicijnen voorgeschreven. De co liet me namelijk veel vragen stellen en leerde me in welke volgorde en hoe je moet diagnostiseren. Dus ik heb echt weer veel geleerd gisterochtend! En toen de middag, de gevangenis. We arriveerden bij de gevangenis en klopte op een enorme stalen deur. Er gingen een luikje open en de bewaker vroeg wat we kwamen doen:p Met enorm geweer in zijn hand deed die de deur open:p Al onze telefoons enzo ingeleverd en toen door drie andere afgesloten deuren. Toen stond ik daar, als enige blanke in een Zambiaanse gevangenis met mijn 1,73 meter tussen dieven, verkrachters en moordernaars en vreemd genoeg keek iedereen mij aan:p toen kwamen we de kamer binnen waar 30 gevangenen zaten te wachten voor de les. Ze waren allemaal heel erg geinteresseerd en ik voelde me eigenlijk wel op mijn gemak. Na 2 uur lang verteld te hebben gingen we weer naar huis en ging de deur met enorme knal achter ons dicht, wat een ervaring weer! Gisteravond had ik ook nog djembeles wat erg leuk is en daarna nog wat gedronken in een bar hier, borrelavond blijft borrelavond! Vanochtend weer in Linda kliniek, babies wegen en vanmiddag Family support wat weer ontzettend leuk was.
Wat ik het weekend ga doen weet ik nog niet, misschien de lion walk! Ook ben ik vandaag geinterviewd voor African Impact. Ik word de promo dus dat wordt dubbel zoveel vrijwilligers!!!!;)

LATER

  • 08 Juni 2011 - 18:56

    Ellen:

    hoi!
    het is bij jou ook iedere dag weer nieuwe dingen. je kunt bijna wel een boek samenstellen. heerlijk om al die verhalen te lezen. en dan de gevangenis, wel spannend hoor! we kunnen straks een hele week bijpraten volgens mij. dikke kus mama

  • 08 Juni 2011 - 19:05

    Jacqueline:

    Jeetje Floris, als ik je verhaal lees voel ik bijna zelf de dreiging van de gevangenis. gelukkig hebben ze je niet gehouden daar :) En wat een schat aan ervaringen doe jij op. Ze zullen in nederland wel gek zijn als ze je niet inloten.....

  • 08 Juni 2011 - 19:22

    Mik:

    Hoi man, wat een verhalen weer. Ben blij dat ze je niet hebben gehouden in de gevangenis omdat je een stempeltje mist. Gewoon arrogant kijken zo tussen die boeven en je dwingt respect af. En als je haar maar goed zit :). Leuk dat ze het allemaal wel interessant vonden.
    Hier is alles OK en kijken al uit naar 28 juni. Tot gauw. Big hug.

  • 08 Juni 2011 - 19:59

    Diana:

    Hee Floris
    Wat een verhalen! Je maakt wel ontzettend veel mee in korte tijd. Klinkt dapper, gezellig, nuttig en leerzaam! wat wil je nog meer? Ga je nog wel wennen in ons (kikker-) landje...? Geniet er nog van!
    1 avond bijletsen (en samen eten) is niet genoeg.. dat wordt een hele week!
    liefs Guido en Diana

  • 08 Juni 2011 - 20:14

    Else-Marit:

    Hoi,

    Wat een verhalen weer. Wat je allemaal niet mee maakt !! Hartstikke leuk om te lezen wat je allemaal weer mee maakt.
    groetjes van ons 4

  • 09 Juni 2011 - 07:28

    Yvette/activity Int:

    Wat mooi weer om te lezen; wat maak jij ontzettend veel mee!

  • 09 Juni 2011 - 19:12

    Oma Wil:

    Lieve Floris. Met veel belangstelling je verslag doorgelezen. Het was weer een geevolueerde week
    voor je.Leuk om te lezen. Hier alles oke. Het a.s. Pinksterweekend komen je ouders hierheen en blijven een nachtje logeren. Roos moet naar ???Pingpop???.We zijn van plan lekker even naar het strand te gaan meet Didi, kan ze weer even rennen en lekker in zee. Ik nog niet hoor! Is me nog even te koud en ga morgen na het sporten wel in het zwembad (binnen). Floris ontvang weer heel veel groetjes en ik kijk weer uit naar je volgende verslag! Liefs en dikke kus, je Oma Wil.

  • 09 Juni 2011 - 19:22

    Frank:

    Weer een week waarin je meer hebt beleefd dan sommige mensen in een heel jaar. En nu maar hopen dat je die baby's niet later als gevangenen weer tegen komt...

  • 10 Juni 2011 - 14:11

    Caspar:

    Hey Floris,

    weer een middagje verslagen zitten lezen, was een beetje achter geraakt door de selecties van het hockey :P
    Super verhalen allemaal, kan niet wachten tot je ze persoonlijk komt vertellen !
    Sponsorgeld is onderweg, goed dat je het nog even hebt gemeld ;-)

    groet

    Caspar

  • 10 Juni 2011 - 14:21

    Anne-Sophie:

    Hee floor
    Ik heb het weer gelezen en wat zielig van die man
    Maar ik wou ook even vertellen dat ik met school geld heb ingezameld.
    Daarmee gaat onze school een school bouwen in Mali.
    Deze hele week hebben we geld opgehaald en gister hadden we een markt.
    We hebben nu al €8800,00!

    Xxx je nichtjee en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 12344

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Wetenschappelijke stage Christchurch

10 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Praktijkstage zorg

01 Mei 2011 - 28 Juni 2011

The trip

Landen bezocht: