Weekend 5: CHOBE, BOTSWANA - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu Weekend 5: CHOBE, BOTSWANA - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu

Weekend 5: CHOBE, BOTSWANA

Door: florisdevoogd

Blijf op de hoogte en volg Floris

05 Juni 2011 | Zambia, Livingstone

WOWOWOW! Wat een weekend! Ben gisteravond teruggekomen van safari in Botswana. Ik zal beginnen met de voetbalwedstrijd die mijn team woensdag zou spelen. We hebben geen wedstrijd gespeeld want het andere team was er niet. Donderdag zou het worden, maar toen waren Steven en ik in Natebe, het gebied hier een uur vandaan. Dus we weten niet wat het is geworden, dat horen we dinsdag. Donderdag had ik 's ochtends en 's middags HBC in Natebe wat weer erg leuk was! We moesten alleen oppassen voor olifanten want die waren net losgelaten:p Vrijdagochtend had ik weer HBC in Mwandi en daar was een man met lepra zijn halve voet was weg en het was eigenlijk een grote ontstoken wond vol met vliegen, heel vies. Ik heb mijn hele fles desinfectant spul er maar in gegooid, maar dat was nog niet genoeg! En dan, om 13:00 uur vertrokken we naar de grens van Zambia, Botswana, Zimbabwe en Namibie, het vierlandenpunt! Door douane, wat weer lang duurde. Overigens 2 km voor de grens begon er een rij met vrachtwagens die allemaal de grens over willen, maar omdat er maar een pont vaart en daar maar een vrachtwagen per keer op kan moet je gemiddeld zo'n 3 weken wachten:p Wij hadden gelukkig een klein busje dus wij konden er zo op. Voordat wij op de pont konden moest er nog een vrachtwagen op die er naar mijn idee niet op kon omdat dan de "boot"(soort platform dat dreef en een motor had) zou zinken, maar alles kan hier in Afrika. Het duurde 20 minuten voordat die vrachtwagen er eindelijk op was, maar toen konden we vertrekken. Na alle vier de landen op hetzelfde moment betreden te hebben kwamen we aan in Botswana. Daar kreeg ik mijn stempeltje(waar je het uiteindelijk allemaal voor doet:p), werd ons vlees voor de bbq van vanavond afgepakt en moest ik mijn schoenen desinfecteren op een matje waar ze alleen nog maar viezer van werden(TIA)! Toen reden we naar de campsite waar we die nacht zouden overnachten. Tenten opgezet( en ja dat kan ik nog wel met mijn kampeerervaring), een kampvuur gebouwd, gebbq, gegeten, gedronken, gepraat, marshmallows verbrand en gekaart en dit alles met op de achtergrond voorbij rennende olifanten met hun getoeter! Vroeg naar bed gegaan want de volgende ochtend moesten we om 5 uur op. Yuyi reed ons overigens naar Botswana toe en moest zijn busje bewaken dus die sliep daarin de hele nacht:p 5 uur, wekker ging af, snel wat naar binnengewerkt en de safaritruck in naar Chobe National Park. Zonsopgang gezien in het park en daar meldde zich de eerste antilope en impala. Even later hyena's, jakhalsen, bumpa van de lion king, krokodillen, nijlpaarden, olifanten, giraffen, noem het maar op. Helaas geen leeuwen, maar die zijn heel zeldzaam in dit park en het park is enoooorm! Aan het einde van de safari kwamen we wilde honden tegen die net een impala hadden gevangen en die ze aan het verscheuren waren en dat heeft deze cameraman allemaal gefilmd:d toen we weer terug waren hebben we de tenten opgeruimd, echt ontbeten en op naar de boot cruise, dachten we! Yuyi was namelijk zo slim geweest om de hele nacht zijn lichten aan te laten staan waardoor de accu leeg was en de auto dus niet startte! Dus ik heb wat ochtendgymnastiek gedaan terwijl ik een auto duwde en na drie keer de weg op en neer te zijn gegaan, startte die eindelijk, gelukkig. Toen naar de boat cruise, het mooiste van alles bleek achteraf. Ik ben nog nooit en zal ook nooit meer zo dicht bij buffalo's, olifanten, hippo's en krokodillen gekomen. Er was een groep olifanten aan het baden en eten op een ondergelopen stuk land en daar waren wij drie meter vanaf. Echt wild en zo dichtbij! Helaas was mijn camera leeg omdat ik al 400 foto's gemaakt had die ochtend:p, maar gelukkig waren er 3 andere die allemaal wel een werkende camera bij zich hadden. Dus het is allemaal gefotografeerd. Zelfs de gids zei dat hij dit nog nooooit had gezien en zo dichtbij olifanten is geweest en hij had zijn boot uit voorzorg in zijn achteruit gezet als de olifant zou aanvallen, zei die achteraf:p Na 2 en een half uur op de cruise te zijn geweest gingen we weer terug. Op naar de grens. Daar na mijn stempeltje en ons vlees terug gehaald te hebben sloten we aan in een hele lang rij auto's. Het was 15:00 uur en de pont stopt met varen om 17:30 uur. Never nooit dat we het die middag zouden halen. Toen ook nog ons kaarten afgepakt werden omdat we volgens de politie aan het gokken waren was ik er helemaal klaar mee. Weer in een nacht in die tent, aan de waterkant, onbeschermd van hippo's en krokodillen. Toen zeiden ze voor de grap, Floris ga jij eens regelen dat we op die boot kunnen. Nou ik met volle zekerheid daarnaartoe samen met Yuyi, die het voor me zou vertalen. Yuyi vroeg of hij op de boot kon voor dat die stopt, maar de politieman zei nee. Toen zei ik dus we moeten hier de hele nacht blijven Yuyi waardoor we morgen moet skippen? Toen zei de politieman tegen Yuyi of hij de driver was van die toeristenvan. Nou dan mochten we wel op de boot omdat anders onze dure vakantie helemaal in het honderd zou lopen:p Yuyi en ik hadden het gefixt en we liepen als twee trotse mannen terug, de auto in, gestart en die boot op. Alle andere dachten wat gaat er gebeuren en toen ik zei, ja we hebben net geregeld dat we op de boot konden, keken ze me stomverbaasd aan:p wat een pracht moment!!
Eenmaal aangekomen in Zambia weer een stempel en terug naar de Backpackers. Het was een heel chill, mooi weekend. Vanavond ga ik naar een lodge voor cocktails en dan begint mijn 6e week alweer. Drie HBC, Twee keer kliniek en dinsdagmiddag naar de gevangenis.
Ik laat woensdag weer wat van me horen.

GROETJESSSSSSS

  • 05 Juni 2011 - 19:40

    Sylvia:

    Ha Floris,
    Het is en klinkt allemaal weer FANTASTISCH!!!
    Helemaal leuk!! haha( dit is met een knipoog naar mama en Roos thuis leggen we je dit nog wel een keertje uit).
    € is naar je onderweg, zo te horen komt het ook allemaal goed terecht TOP!
    We zien je volgende story weer snel tegemoet, het is erg leuk om steeds van je te horen.
    Doe je best en SUC6!!!

    Liefs, Frank en Syl

  • 06 Juni 2011 - 17:01

    Mirjam:

    Hoi floris,
    We hebben al je mooie verhalen gelezen en horen ook veel via oma.
    Fantastisch wat jij allemaal meemaakt.
    Wat is dit een mooie levenservaring.
    Bij ons is het alleen maar stress vanwege examens en tentamens.
    Maarten hoort 16 juni of hij geslaagd is.
    We laten het dan wel even weten.
    Het sponsorgeld is onderweg, doe daar maar iets goeds mee!
    Wij vinden het erg leuk om te horen dat je zoveel dingen voor die mensen daar doet.
    Floor heel veel plezier nog en pas goed op jezelf.

    Liefs,
    Mirjam en de rest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 12352

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Wetenschappelijke stage Christchurch

10 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Praktijkstage zorg

01 Mei 2011 - 28 Juni 2011

The trip

Landen bezocht: