Weekend 4: Bovu Island - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu Weekend 4: Bovu Island - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Floris Voogd - WaarBenJij.nu

Weekend 4: Bovu Island

Door: florisdevoogd

Blijf op de hoogte en volg Floris

29 Mei 2011 | Zambia, Livingstone

Nou ik heb het overleefd hoor. Wat een prachtig eiland! Na een rit van een uur in de achterbak van een pick-up truck kwamen aan bij de oeverrand. Daar lagen twee uitgeholde boomstammen voor ons vieren klaar. We waren met Steven, Jenny en Daisy( een meisje uit Sittard die ik hier ontmoet heb, hoe klein is de wereld!) De kano eenmaal ingestapt en midden op de Zambezi hoor ik rechts van me een soort bromgeluid, een nijlpaard zo'n 10 meter van de kano! Ooit heb ik ergens gehoord dat je niet in het territorium van een nijlpaard moet komen want dan valt die je aan en heb je 5% kans op overleven. De 'schipper' deed iets met zijn peddel en toen ging die weer onder water. Bovendien zit die hele Zambezi ook vol met krokodillen en ik ga vrijwillig in een kano zitten, mja! Eenmaal aangekomen op het eiland waren daar John en zijn vrouw van wie ik de naam niet meer weet, twee hippies uit Schotland en Zuid-Afrika die nu al een jaar op het eiland leven en het dus runnen. Toen werden we naar onze hut gebracht die uitkeek op de Zambezi. Vervolgens hadden we een Sunset 'Cruise', weer heel mooi en we moesten weer langs dezelfde hippo, en weer terug. Ik heb die dag dus 3 keer het territorium van een hippo betreden! Daarna hadden we dinner, heel lekker en daarna marshmallows gegeten en een beetje gekaart bij de kaars en behoorlijk wat gedronken, moed indrinken om 's nachts met een zaklamp en een zakmes je een weg te vechten naar je hut:p! Eenmaal in mijn hut aangekomen moest ik mijn slaapzak klaar gaan maken, TIP 1: maak je slaapzak altijd klaar in daglicht. Dat is dus niet gelukt waardoor ik al mijn tenen ben verloren snachts omdat het ontzettend koud was! Rond een uur of 7 kon ik genoeg zien en heb dan tot 8 uur ook heerlijk geslapen.
Na het ontbijt en een douche in de open air, gingen we naar het dorpje hier aan de overkant van de rivier. Hier kregen we een rondleiding en hebben we zelf nshima gekookt met van alles en nog wat erbij en met onze handen opgegeten, echt lekker.
Vervolgens gingen we vissen, maar het water was redelijk hoog en onze hengel liep niet helemaal lekker dus hebben we niks gevangen, Steven is namelijk een ervaren visser dus het lag niet aan ons!:p
Vervolgens weer gegeten, daarna een verkleedpartijtje en weer wat gedronken, marshmallows en de enge verhalen over de 's werelds meest gevaarlijke slangen zoals de black mamba en de spitting cobra gehoord, die op ons eiland zaten! Eten werd overigens voor ons gekookt, drinken hadden we zelf en de douche moest je eerst een vuur maken voor warm water en dan kon je douchen, echt geweldig. We wilde nog een nachtje blijven, maar we konden de leiders niet bereiken omdat er geen netwerk was. Deze week zijn er maar vijf vrijwilligers hier waarvan Abdul en ik de enige medische zijn dus dat is de hele week HBC. We gaan weer naar Natebe, een uur hier vandaan. Dit weekend was kort samengevat: the real business of relaxing! Ik ben morgen echt op de helft en dat wil ik niet geloven! Het sponsorgeld gaat grotendeels uitgegeven worden aan de meeste simpele dingen als pleisters, verbanden, scharen, ontsmettingsmiddelen etc. Een heleboel first aid dozen zeg maar. Er kan nog steeds gestort worden omdat ik het de enerlaatste week allemaal ga kopen. 150225776 tnv FAE de Voogd ovv Sponsorgeld Afrika, iedere euro is welkom!
Ik ga zo uiteten omdat Kathi weggaat. Op mijn Facebook ben ik getagd in een aantal foto's dus daar kan je wat zien. Foto's uploaden duurt veelste lang of werkt niet op deze pc.

Tot volgende week


  • 29 Mei 2011 - 13:47

    Ellen:

    we hadden al een paar foto's gezien van het eiland. Papa had dat opgezocht. we kunnen ons dus een beetje voorstellen hoe het eruit heeft gezien. lijkt me geweldig om mee te maken.
    je hebt nshima gekookt?? wat moet ik me daarbij voorstellen? gaan nu naar de verjaardag van Marieke. even kijken hoe zij de weken is doorgekomen!
    geniet van de komende weken en succes met je HBC.
    x mama

  • 29 Mei 2011 - 17:34

    Vinnie:

    Wij hadden dit w-e HoVo, hockeytornooi in Maastricht, was super mans maar je werd wel node gemist. Al lees ik dat jij het ook lang niet slecht hebt. Is weer eens een supermanse MMX-foto gemaakt maar daar moeten we je dus ff in Photoshoppen?

    Hoeveel FirstAids-kits koop je voor 5,55e?

  • 29 Mei 2011 - 20:27

    Wendela :

    Hoi Floris,
    Man, wat maak jij verschrikkelijke veel mee daar. Ook wel heel veel enge dingen hoor. We zullen blij zijn als je weer heelhuids in Nederland bent. Ik ben wel heel benieuwd naar de foto's, maar omdat ik nog niet zo modern ben dat ik Facebook heb, zal ik nog wel een tijdje moeten wachten.
    Je zal het wel heel saai vinden als je weer terug bent in Nederland. Gefeliciteerd met Marieke, uit je moeders reactie begrijp ik dat zij jarig is vandaag!
    Geniet nog maar even, voor je het weet ben je terug in ons kale kikkerlandje (zonder slangen en Nijlpaarden)
    Groetjes, Wendela (en familie)

  • 30 Mei 2011 - 06:29

    Frank:

    Hi Floris,

    Het is dus nog steeds een enerverende en spannende reis die je maakt. Goed te horen dat je je, tussen alle avonturen door, ook nog veel hulp verleent... daar ging je per slot van rekening voor. Heb je een bepaald streefbedrag aan sponsorgeld (nodig) en zo ja kom je daar in de buurt?

    Groetjes, Frank.

  • 30 Mei 2011 - 07:43

    Yvette/activity Int:

    Hi Floris, wat een gewéldige trip zeg; jaloers!!! Geniet ervan, maar volgens mij gaat dat wel lukken ;-)

  • 30 Mei 2011 - 11:26

    Pascalle:

    Hoi Floris,

    Ook dat klinkt weer gaaf, dat Bovu Island. Ik heb ook even gegoogled en dat ziet er mooi uit.
    Hier geen hippo's, maar vooral veel werklui de afgelopen weken. De ruwbouw van de verbouwing is ver af. Dankzij het goede weer hier droogt alles lekker snel. Als het goed is kunnen we over een dikke week gaan verven.
    We zullen nog geld storten voor je first aid dozen. Een prima idee. Het zijn basale dingen, maar zeker nodig daar.
    Niet te geloven dat de helft er al weer op zit. Het gaat echt snel!
    Gefeliciteerd ook nog met de verjaardag van Marieke.

    groetjes en tot je volgende verhaal.

  • 30 Mei 2011 - 18:14

    Else En Co:

    Heey,

    We blijven zo goed op de hoogte Floris. Graag wat meer foto's voor ons achterblijvertjes. Zal maar even op internet kijken voor foto's van het eiland.
    Wist niet dat we je konden sponsoren maar dat hebben we natuurlijk meteen gedaan. Je weet nu precies wat ze nodig hebben. Wat voetballen is vast ook leuk, want 40 jongetjes met 1 bal schiet ook niet echt op. Kijk maar.
    geniet er van !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Floris

Actief sinds 01 Feb. 2011
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 12347

Voorgaande reizen:

17 Februari 2015 - 19 Augustus 2015

Wetenschappelijke stage Christchurch

10 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Praktijkstage zorg

01 Mei 2011 - 28 Juni 2011

The trip

Landen bezocht: